Tradycyjne płacenie portfelem nadal wygrywa. Ale pamiętajmy, że ta forma płatności coraz mocniej, powoli jest wypierana przez telefon. Poznajmy więc możliwości szybkiego i komfortowego płacenia telefonem. Oto one:
1. Zbliżeniowo (zapłacimy jak kartą) – musimy posiadać smartfon z dostępem do internetu. W tym przypadku mamy różne możliwości w zależności od banku i posiadanych kart. Oto one:
a) płatność z aplikacją Google Play – warto wiedzieć, że z sklepu Google Play pobieramy aplikację Google Play. Instalujemy ją, otwieramy i klikamy przycisk – skonfigurujmy. Pozwoli on na dodanie kart Visa i Mastercard. W tym celu wpisujemy dane karty. Aby sobie wszystko ułatwić możemy zrobić jej zdjęcie. W taki sposób zapłacimy w sklepach stacjonarnych i internetowych, na przykład w iTaxi, dodamy także karty podarunkowe;
b) z aplikacją mobilną banku – jest to opcja dla posiadaczy konta w kilkudziesięciu bankach, między innymi: Santander Banku czy Alior Banku. Trzeba zainstalować aplikację banku, pobierając ją ze sklepu na przykład Google Play. Aktywujemy aplikację. Z menu głównego wybieramy: płatności zbliżeniowe telefonem. Dodajemy kartę – tę, którą posiadamy, lub tworzymy kartę wirtualną i nadajemy jej PIN. W ten sposób zapłacimy w sklepie stacjonarnym. Wystarczy „wybudzić” telefon i zbliżyć go do terminalna. Należy też wiedzieć, że niektóre aplikacje bankowe, na przykład Peopay, są automatycznie podpięte do płacenia zbliżeniowego i Blika;
c) płatność dzięki Apple Pay – w ten sposób zapłacimy zbliżeniowo, jeśli posiadamy telefon Iphone. Aby dodać kartę, klikamy w ikonkę – Wallet i Apple Pay. Wybieramy opcję – dodaj kartę i wprowadzamy jej dane lub robimy jej zdjęcie. Wpisujemy kod CCV lub CVC. Zatwierdzamy i już możemy płacić;
2. Blikiem (wypłacimy pieniądze) – należy wiedzieć, że blik daje możliwość płatności za pomocą specjalnego 6-cyfrowego kodu. Trzeba posiadać smartfon z internetem. Obecnie płatność Blikiem jest dostępna w 13 największych bankach w Polsce. Nie musimy posiadać w nich karty, bowiem wystarczy posiadanie konta. A w jaki sposób założyć Blik? Ze sklepu internetowego, na przykład Google Play lub Android Play, pobieramy bezpłatną aplikację swojego banku i nadajemy jej PIN. W aplikacji znajdziemy ikonkę Blik. Kiedy w nią klikniemy, otrzymamy 6-cyfrowy kod. Mając już założony Blik, możemy dokonać takich oto płatności jak:
a) zakupy on-line – wiele sklepów internetowych umożliwia płacenie Blikiem. Uruchamiamy wtedy aplikację, wpisujemy kod w płatnościach i zatwierdzamy;
b) zakupy w sklepie stacjonarnym – przy kasie informujemy sprzedawcę, że chcemy płacić Blikiem. W telefonie uruchamiamy aplikację banku, wchodzimy w zakładkę Blik i otrzymujemy kod. Wpisujemy go w terminalu i potwierdzamy;
c) wypłata z bankomatu – warto wiedzieć, że Blikiem wypłacimy pieniądze z sieci bankomatów, między innymi Euro Cash, Planet Cash i z bankomatów banków współpracujących z systemem. Wybieramy w bankomacie opcje – zapłata Blikiem/wypłata bez karty. Po otrzymaniu kodu wystukujemy go na klawiaturze bankomatu. Wybieramy kwotę, zatwierdzamy transakcję w aplikacji. Pamiętajmy też, że wypłaty za pomocą Blika mogą być płatne, w zależności od banku i bankomatu;
d) przesyłanie pieniędzy – w taki sposób na przykład zwrócimy pożyczkę osobie, która też posiada aplikację w banku korzystającym z Blika. W aplikacji klikamy w płatnościach – przelew na telefon i wybieramy numer telefonu osoby. Po uzupełnieniu formatki należy zatwierdzić przelew.
3. Za bilet i parking (zapłaćmy telefonem) – warto wiedzieć, że za bilet komunikacji miejskiej, bilet na pociąg lub parkowanie możemy płacić, korzystając z aplikacji na przykład SKYCASH. Najpierw pobieramy i instalujemy aplikację w telefonie. Następnie doładowujemy konto SKYCASH, na przykład z dołączonej do konta karty płatniczej lub poprzez serwisy na przykład Dotpay, Przelewy24. Pamiętajmy, że w przypadku płatności za parkowanie:
a) musimy najpierw zaopatrzyć nasz pojazd w identyfikator, który otrzymamy w biurach strefy parkowania lub umieszczamy za szybą kartkę z napisem – MOBIPARKING (koniecznie drukowanymi literami);
b) w aplikacji SKYCASH wybieramy ikonkę – mobiParking, a potem miasto. Wpisujemy dane auta, wybieramy rodzaj parkowania, na przykład – start/stop;
c) wybieramy źródło płatności i klikamy – rozpocznij;
d) przed opuszczeniem parkingu klikamy – zakończ parkowanie. Dzięki temu zapłacimy tylko za realny czas postoju.
Natomiast w przypadku płatności za bilet kolejowy:
a) w aplikacji SKYCASH klikamy w ikonkę, na przykład – PKP Intercity i znajdujemy połączenie, które nas interesuje;
b) wpisujemy swoje imię i nazwisko. Wybieramy rodzaj (na przykład – ulgowe) i liczbę biletów oraz usytuowanie miejsca w wagonie;
c) Kiedy pojawi się komunikat – szczegóły, wtedy klikamy – zapłać. W oknie – bilety do kontroli pokaże się nam kod QR, który okażemy konduktorowi.